Ett sista inlägg...

Vi sitter nu och dricker en sista kaffe i centrala Sydney. Vi är packade och klara för hemfärd och snart är det dags att bege sig mot flygplatsen. Det känns jätteroligt att åka hem och träffa familj och vänner men också lite sorgligt att äventyret är slut! Det känns som att det här halvåret har snabbspolats fram!

Sedan förra inlägget har vi hunnit spendera några dagar i Byron Bay med surf och kortspel med ett gäng skojiga svenskar! Jonas passade på att sälja sin surfbräda till en av killarna som hade råkat surfa sönder sin gamla bräda! Skönt att minska på bagageberget…

Efter 14 timmars nattbuss kom vi fram till Sydney på tisdagsmorgon. Trötta men glada började vi genast utforska storstaden! Vi gick på stadens akvarium och spanade på hajar, tog en öl utanför operahuset och vilade i botaniska trädgården. Onsdagen spenderade vi i Chinatown och Newtown, där fanns många roliga butiker att kika runt i! På kvällen var vi ut och käkade med David och Ida som bor här i Sydney! Vi har även hunnit med att gå på ett surfmuseum, strosat i Darling Harbour, fikat och myst. Helgen har spenderats på beachen, både Bondi och Manly har vi hunnit besöka! Superhärliga dagar tillsammans med David och Ida och deras trevliga kompisar. Jonas och David kämpade i vågorna på Manly inspirerade av Kelly Slater (11 x surfvärldsmästare) som gled förbi i en folkabusslimousin tidigare på dagen! Lördagkväll blev det grillning hemma hos Sydneyborna, David visade sig vara en mästare på att grilla men ha lite svårt att se glasdörrar! (Blir ju mycket rök av grillning som kan skymma sikten…) Supergod mat och mycket skratt blev det iaf den kvällen! Även på söndagen blev det mat hemma hos David och Ida, mumsigt igen och dessutom var det en liten bebis på besök som vi kunde snusa på! (Längtan efter senaste tillskottet i syskonbarnsskaran är nu enorm!!) :)

Det blev verkligen en bra avslutning på resan och vi är sååå tacksamma över att vi slapp hostelköket och fick bli lite bortskämda!! Vi ser fram emot att träffa David och Ida hemma i Sverige och då bjuder vi på klappgröt! :)

Det var allt från oss denna gång…tack för att Ni varit med oss! Vi kommer till Övik på tisdagkväll, vi hörs då! Puss & Kram!

Soliga hälsningar!

Här kommer ett svettigt inlägg…för det är en ganska bra sammanfattning på vad vi gör på dagarna! Det är nämligen väldigt svettigt att ligga på stranden i gassande solsken, som tur är svalkar det klarblå havet iaf! Vi är nu i Coolangatta, ett mysigt ställe på guldkusten där det just nu är Quicksilver och Roxy pro, alltså surftävlingar för proffsen! Tyvärr har vi lyckats missa tävlingarna eftersom vågorna blev mindre och det började blåsa rejält under gårdagen. Samma dag som vi kom hit, i tisdags, var tävlingen igång men sen dess har de pausat i väntan på bättre vågor. Vi åker vidare imorgon så det blir alltså ingen titt på proffsen men jag får ju se Jonas surfa varje dag, vilket är nästan samma sak!! Själv gör jag som proffsen och inväntar bättre förhållanden! (Har blivit sjukt lat! :-)

Sista dagarna i Noosa och här i Coolangatta har verkligen varit lugna! En promenad, surf, strandhäng med bokläsning och lite matlagning och sen är dagen slut! Det börjar verkligen kännas att hemresan närmar sig och vi börjar längta riktigt mycket efter alla Er där hemma! Att pengarna tryter gör också att det känns rätt bra att flyget går mot Arlanda snart! Imorgon åker vi alltså vidare till Byron Bay. Det är sista stoppet innan Sydney och vad vi har för planer där…ja men, strand och surf såklart!

Lite roligt som hänt är att…

Häromkvällen lyckades vi med bedriften att komma sist i ett quiz som baren under hostelet ordnade! Dålig idé att ställa upp i australiensisk frågesport med endast två svenskar i laget…quizledaren rättade även efter varje deltävling så vi fick gå walk of shame 3ggr för att hämta tillbaka vårt svarsformulär.

Vi delar just nu rum med en kvinna som hittills har kommenterat hur mycket packning vi har typ 20 gånger och att vi måste flytta på vår packning så att hon inte ramlar över den när hon kliver upp vid 5-rycket varje morgon! Idag när vi kom in på rummet var hennes kommentar, ohh you’re still here! Jag börjar ana att hon inte tycker så mycket om oss!

Vi utsågs till ”föräldrarna” på Cool Bananas (hostelet som vi jobbade på)! Det är då man börjar fundera om vi egentligen är för gamla för den här livsstilen!?

Jag har, efter nästan 28 jordsnurr, lärt mig hur man använder öronproppar! Jag tycker fortfarande inte om dem…men det blev helt klart tystare när man rullade ihop dem och stoppade in dem i hörselgången!