Sköna torsdag!

En torsdag kan vara grymt skön! Strålande sol, sovmorgon med en hög härliga skypesamtal med familj och vänner. Mitt på dagen kom vi fram till Queenstown, checkade in på camping och fick en välbehövlig dusch efter några dagars freedom camping efter vägarna. Eftermiddagen tillbringades strosande i stan med kaffe i solen, pizza på en balkong med en gitarrspelande gatumusikant i bakgrunden. En tur genom stan ledde till efterrätt på ett mysigt café med gudomlig glass och ännu mer kaffe! Nu har några omgångar 10 000 och Whist avklarats hemma i Bosse... ja en torsdag på resande fot kan va riktigt bra! Det roliga är att Ni inte bör fråga hur onsdagen var, då en av oss var trött och grinig mest hela dagen (och nej, det var inte filbunken Jonas) och vi åkte runt längs en regnig och blåsig kust från morgon till kväll. Det finns alltså både bra och dåliga dagar på resande fot men även på de dåliga dagarna är det grymt lyxigt att få tillbringa tiden med den man älskar mest!
Här i Queenstown finns alla aktiviteter man kan tänka sig! Man skulle lätt kunna spendera hela resekassan här under en vecka, om man är sugen på att få en hjärtinfarkt på köpet vill säga. De flesta aktiviteter innebär nämligen ett rejält adrenalinpåslag! Vi har som sagt börjat lugnt men vi få se vad de närmsta dagarna bjuder på, i morgon blir det nog cykling och på söndag är en jetboat-tur bokad!
Måste förresten passa på att tipsa om min kompis Annas hemsida www.bagus.se. Det är Anna som har sytt den superfina rosa mössan som syns på alla bilder. Hon har precis startat en rosa-mössa-kampanj där hon skänker 30 kr till cancerfonden för varje såld mössa! Kalasbra tycker jag! :)

Vackert!

Senaste dagarna har det varit naturupplevelser i massor! Det blev mer skidåkning i Wanaka, paddling och vandring i Milford Sound och strandspaning på sjölejon och pingviner på Otago Peninsula. Vi har det helt magiskt bra alltså! :)

Andra skidagen i Wanaka höll jag (Carro) mig på benen! Strålande sol och lite folk i backarna gjorde att vi fick en riktigt härlig dag även i Cardrona. Det blev dock lite dramatiskt innan vi var nere från berget. Vi körde en snirklig, smal grusväg upp till skidsystemet och Bosse är ju inte den snabbaste bilen vare sig på upp- eller nervägen, så vi var lite av en bromskloss när alla skulle nerför berget efter att liftarna hade stängt. Vi hade precis funderat om det händer många olyckor efter dessa vägar då det nästan inte finns några räcken längs kanterna och det är rejäla stup nedanför. Då vill bilen bakom oss köra om alldeles efter en kurva, men han gasar för mycket och får sladd i gruset när han kommit förbi oss och kör ner i diket mot berget. Där borde han ju ha stannat men, nej, han kastas upp på vägen igen och får stopp några decimeter från kanten. När jag hoppar ur bilen för att kolla om de är okej, ser jag kvinnan i bilen slänga sig ut och drar ut en liten flicka ur baksätet. De var såklart rejält chockade men inte skadade, vilket var den dagens mirakel!

Efter lite fix och trix under onsdagen lämnade vi Wanaka för att åka söderut till Te Anau. Bosses radio hade då blivit undersökt och konstaterats vara helt trasig, vi bestämde oss då för att gå på ett budgetalternativ och köpte endast högtalare för att kunna spela musik från Iphone och Ipod. Så nu har det poppats musik, sommarpratare och ett och annat Tintinavsnitt (förfärligt dåligt barnprogram by the way)! :) Riktigt gött med musik längs vägarna iaf!

I Te Anau blev det bara en natts sömn, lite matinköp och bokning av en kajaktur för att sedan åka vidare till Milford Sound, ett av Nya Zeeland största turistområden. Det ligger i en stor nationalpark med fantastiska fjordar och vandringsleder. Vägen dit var jättevacker med gigantiska, snötäckta berg och mysig tät trollskog. Natten spenderades vid en sjö med kortspel och matlagning. Många av Er vet ju hur dålig jag är på kort förresten, men jag kan bara meddela att jag utklassar Jonas i ”Whist”! :) På lördagsmorgonen klev vi upp tidigt, vilket vi inte är vana vid, (shit, va vi sover länge) och gav oss iväg på en kajaktur med åtta andra personer. En härlig dag, men med tyvärr både regn och blåst så det var inte den bästa utsikten, men ändå magiskt att paddla med dessa enorma berg runtomkring, forsande vattenfall och några sälar till sällskap. Väl tillbaks kunde vi inte motstå att stanna på Milford Lodge, en jättemysig camping och vandrarhem där vi fick duscha och ligga i sköna soffor och läsa. Kvällen spenderades på enda baren/restaurangen/cafét i lilla Milford med Margie och Lukas, ett nya zeeländskt par som också paddlade under dagen, och såklart såg vi rugbymatchen Nya Zeeland – Frankrike. Den här gången var jag vaken hela matchen men det kanske berodde på att vi pratade hela matchen och inte tittade så mycket. Margie och Lukas var väldigt intresserade och imponerade över Jonas karriär som backhoppare! :)

På söndagen tog vi en kortare vandring till Key Summit, sol och magisk utsikt gjorde dagen riktigt härlig! Sedan blev det några timmars bilåkande och jakt på nattens övernattningsställe (blev en inte alltför spännande rastplats och väldigt kallt).

Idag har vi kört till östkusten och till Dunedin och Otago Peninsula, ett ställe känt för sitt djurliv. Pingviner, sälar, sjölejon och albatrosser ska finnas här i krokarna. Dagen har varit grymt skön med tvättning, matlagning, en joggingrunda och en eftermiddagstur till stranden för att hälsa på några pingviner och sjölejon. Skoj att se dem i sin naturliga miljö, vi konstaterade att pingviner är riktigt coola och att sjölejon är rätt så märkliga djur!

Vi har ju förresten fått vårt första jobb också! Nästa måndag börjar vi som woofers (alltså vi jobbar för mat och husrum) på Glacier Country Retreat i Franz Josef! Ni hör ju själva hur fint det låter! ) (Spana in hemsidan; http://www.glacier-retreat.co.nz/). De sökte par som kan hjälpa till med det mesta på deras resort eller luxuary accomodation, som det står på hemsidan. De låter supertrevliga på telefon och började direkt prata om rabatter på helikopterturer och glaciärvandringar, så det blir nog riktigt bra att hänga där ett tag! Vi får även ett eget 4-stjärnigt rum med badrum!! Minimum är att stanna i 2 veckor och jobba så vi får väl se hur länge vi blir kvar! Känns kul att testa på att jobba och lära känna lite människor. Det är ju lågsäsong här nu vilket gör att det är lite människor överallt. Jätteskönt att slippa trängas med andra turister i den vackra naturen men också lite tråkigt att inte träffa så mycket folk!

Tre par spår...men bara ett från en pingvin..gissa vilket :-)

Wanaka, vackert, bio och skidåkning

Halloj allihopa, Vi har nu rullat in i Wanaka och parkerat på en camping med strömplats :-) Dusch, kök och tvättstuga är inte så dumt…än om torkrummet är i långsammaste laget.

Wanaka kan vara det vackraste hittills, vi bor med utsikt över en liten park, en spegelblank sjö och snötäckta berg i horisonten! Vi rullade in igår vid 3 tiden och började kolla in stan, vilka skiduthyrningar som hade bra grejer till rätt kurs. Wanaka är ett litet ställe med mest skidortsutbud på stan, men de har dock en rolig biograf som vi kollade in igår. Cinema Paradiso är en gammal biograf där man sitter i olika second-hand soffor, fåtöljer eller i en gammal bilkaross (med soffor i såklart). Det kanske bästa är att de har paus mitt i filmen som på gammeltiden hemma när de bytte rulle. På pausen här äter man maten man beställt innan eller köper en nybakt chokladcookie, tar ett glas vin eller en kaffe. Hinner man inte äta upp tar man bara med sig maten i soffan igen. Supermysigt och ngt som verkligen skulle göra bio till en bra dateplats på riktigt.

Efter filmen (Horrible bosses – komedi som får en 4.a, kanske ngt höjd av biografen) så var det hem till Bosse Bus igen…och räkarns va kallt det var inatt, värsta hittills, än fast duntofflorna var på hela natten, så blev det mössa också vid 5 imorse. Så nu sitter vi och testar vårt nya värmesystem, ett litet oljeelement som vi hittade för ca 150:-, hoppas att 600W skall hjälpa oss att sova gott inatt, känns dock tveksamt med värmen nu, borde kanske gått på 2000W värmare med fläkt istället...men de låter ju så mkt.

Dagen har spenderats i Treblecone, Wanakas närmaste skidort, i strålande solsken, verkligen inte ett moln på hela dagen. Vägen upp till backarna var minst sagt utmanande, Bosse orkade bara på 2.an uppför grusvägen…på väldigt höga varv..men upp kom vi utan missöden. Liftens dalstation låg precis på snögränsen och när man kommer upp i systemet så ser det lite konstigt ut.  Det är som att ngn fällt upp en skärm, som på Musses husvagn på jul, med helt snöfria berg och den här klarblå sjön som ligger nedanför oss, som om att utsikten börjar direkt vid snögränsen, verkligen vackert.

Tror ni det var roligt att åka skidor då? Klart det var, är alltid skoj att åka skidor. Systemet var rätt litet, bara 2 4-stolsliftar, men de serverade mkt rolig terräng och bara några pistade nerfarter. Lite vårslush-före, särksillt på eftermiddagen, men jag (Jonas) hittade lite kallsnö efter att ha vandrat upp på toppen.

Dagen började bra med fin uppvärmingsåkning och känna på grejerna….och jag gnällde en del på mina hyrpjäxor (Jonas så klart), kändes som att åka runt i mockasiner. Carro var desto mindre gnällig och körde på som tusan, med tungan i mungipan fullt koncentrerad på teknikträningen. Lite för fokuserad…..jag stod och väntade på henne där pisten svängde av, och Carran kom i full fart och hade så bra koll på plöstrycket att hon missade att pisten svängde…ända till sista sekund… Innan jag fattat vad som hände flög hon över en kant ut i…vaddå, hoppas det inte är stenigt där hann jag tänka. Det var inte så stenigt  just där men väl runt omkring. Hon hade flygit en bra bit å klarat sig undan alla stenar utom en. ”Det gick bra, det vara bara mjukdelar!”som Carro sa, blev dock en bra smäll, så Carro har varit justerad resten av dagen, men tapper som hon är så så har hon kört på dagen ut ändå. I övrigt så fick vi sen en vältränad tjuv idag. En Kea, NZ´s bergspapegoja, stal en matlåda från bordet bredvid oss, lyckades hacka hål i locket och sätta i sig alla kex däri, dessutom var han grymt het på vår chokladcookie, särskillt när Carro satt ensam vid bordet.

Nä, nu vart det mkt skrivet…får va nog för denna gång. Nu ska vi sova (varmt hoppas jag) och imorrn ska vi testa Cardrona Alpine Resort.

Roger över, Roger ut!

Saknad...

Idag är en sån där dag då jag saknar min mamma så där extremt mycket. Hon finns ju såklart med mig hela tiden men vissa dagar känns det så otroligt tungt att det inte bara går att ringa hem till henne. Jag skulle så gärna vilja ringa mamma och berätta om husbilen vi köpt och hur vi har grejat för att få den mysig. Hon skulle verkligen tycka att det var roligt eftersom mamma länge drömde om att köpa en husbil och semestra runt i. Den skulle i och för sig ha vart mycket finare än vår ”Bosse Bus” men ändå… Det hon däremot inte skulle ha gillat är att ha oss åkande på vägarna på andra sidan jorden. Under tidigare resor jag varit iväg på har det varit täta rapporteringar vart jag befinner mig någonstans. Hon skulle som vanligt ha sagt att hon litar på att vi kör lugnt men inte på alla andra som är på vägarna! J

Tiden är allt konstig, snart har tre år har gått sedan mamma somnade in och det känns på sätt och vis som att vi träffades igår, men på samma gång känns det som en evighet sedan vi skrattade ihop.

Ett av mina favoritkort på mamma med min älskade guddotter Alicia i knät!

Hjärtat som min fina syster skickade med mig på resan är en tröst när saknaden tränger sig på! Tack för det kära syster!

Toffelhjältar!

Dagens klipp! Duntofflor till honom och henne i rosarandigt mönster för endast 9.99 NZD per par! :) Värmer skönt om kvällarna kan jag lova!

Imorse tog vi färjan över till Sydön och efter ungefär en och halv timmes bilkörning uppenbarade sig det vackraste landskapet hittills under resan. Turkost hav som breder ut sig på ena sidan vägen och en blandning av snöklädda och gröna berg på andra sidan. I Kaikoura blir det därför en övernattning vid stranden med ett härligt dån från vågorna som väller in. Det är verkligen som att titta på ett vykort när man ser sig omkring, jag längtar redan till imorgon då vi vaknar och får titta ut på det vackra landskapet (nu är det nämligen kolsvart ute)!  Nu har vi precis ätit middag bestående av pasta med tomatsås och tonfisk, mumma!

Vi varvar camping i det fria med att ta in på riktiga campingplatser, de kan ju erbjuda den där lyxen med dusch som uppskattas väldigt mycket! Vi siktar fortfarande på skidåkning i Wanaka, men vi är ju som vanligt inte de snabbaste på att ta oss från A till B. Men vad gör väl det när man har semester! Vår pärla som för övrigt går under namnet ”Bosse Bus” går inte jättefort ute på vägarna och efter några timmar i bilen är man rätt nöjd med att få göra ett stopp för natten!

Idag är en stor dag hemma i Ö-vik för Kalle Jonsson (minstingen av Carros syskonbarn) ska döpas! Vi önskar så att vi kunde vara med på denna stora händelse men vi får nöja oss med bilder senare! Massor av lycka till, pussar och kramar till familjen idag i alla fall!

Den Blev vår! Toyota Hiace Hightop camper´n

Ikväll har vi inrett vårt nya hem! Det blev alltså ett bilköp, Toytan är våran och Lauren som sålde den till oss var en mycket gullig dam som frågade hundra gånger om vi verkligen var säkra på att vi ville köpa den gamla skruttiga bilen. Hon lämnade in för service samma dag som vi köpte den för att kolla att allt var okej. Det kan man ju tycka ska vara en riktig försäkring på att allt ska funka men efter ett dygn i bilen kan vi konstatera att dieselmätaren beter sig väldigt neurotiskt och radio, kylskåp och vattenpump funkar inte riktigt som det ska! (radio och vattenpump var dock kända fel! Obs! vattenpump = för färskvatten inne i bilen, inte motorns)

Efter avslutat köp behövde bilen kittas, det fanns ju inga tallrikar, bestick, täcken kuddar mm. Vi fick därför guidning till närmsta Warehouse  (NZ svar på Rusta) av Laurens kompis Sally, som för övrigt även följde med oss in på affären för att visa oss varma filtar som var på rea! Hon var rädd att vi skulle frysa!! J  En roliga detalj var att Lauren som sålde bilen kom till affären en halvtimme senare för att lämna 100 dollar som vi betalat för mycket! Trots kontrollräkning av Jonas och Sally medan vi var kvar hade vi tydligen lämnat 100 dollar extra som Lauren absolut inte ville ta emot! Nya Zeeländare ligger verkligen på plus hos oss!

Vänstertrafiken då? Jora, svängde åt rätt håll i första rondellen, men kikade efter inkommande bilar från samma håll som vanligt…men det är bara där och vid en U-sväng som vi blivit tutade på hittills (efter totalt 24 timmar J). Efter att ha hämtat bilen var vi såklart nöjda att inte behöva slösa pengar på hostel…men vart skulle vi ställa bilen då? Vår första natt blev på en parkering i centrala Auckland mellan en cricketplan och motorvägen, inte optimalt, men gratis. Vi firade med ett glas rött och ost och kex! Efter den natten så har bilen kompletterats, i Auckland köpte vi till kniv, värmeljus, skärbräda, galgar och 10 liter färskvatten. Jonas mobil är tillslut fixad, har nu ett mob nummer samt internetåtkomst, så vi kommer vara tillgängliga hädanefter.

Sen har det blivit mer bilkörning, 14m/s vindar på en höjd Hiace,  8 filig motorväg och första gången med rattväxel var perfekt för att lära känna bilen J Vi rullade ner till Hamilton och fick tillslut se lite av den berömda naturen som finns här på NZ, när vi senare svängde västerut efter Hamilton blev det riktigt vackert, synd att man måste koncentrerar sig på att köra på rätt (fel?!) sida om vägen istället för att kolla på utsikten (Jonas). En annan bra detalj är att kärran inte tar sig över 100km/h vid svag uppförslut och hård motvind...bra för han som fick böter strax innan vi åkte...

Nu bor vi på en camping i Raglan, en surfspot på västkusten, får dock återkomma hit senare när havet lockar lite mer…är nu storm och iskallt! Imorgon kör vi vidare söderut, siktet är inställt på Wanaka för att kolla in skidåkningen däromkring.

I måndags hade vi en trevlig kväll också! Vi mötte upp med Jonas gamla kollega Josh och hans fästmö Noomi (gammal innebandykompis till Carro) för middag i Devonport. En mycket trevlig kväll som gjorde att vi skulle vilja hänga lite mer i Auckland, men vi kommer nog ha vägarna förbi igen.

Förresten, Våra mob nr är nu +64(0)21-71 25 12 för Jonas och +64(0)22-03 55 803 om de skulle va nåt!

Campervans, campervans

Nu har vi letat bil i dagarna 3, vi har besökt olika bilmarknader och häckat framför datorn på auktions- och försäljningssajter. Mitt tålamod började tryta i ösregnet på dagens marknad vilket hade kunnat leda till ett snabbt köp av en icke prutbar tysk. Men som tur är var ju Jonas med och kunde hejda det hela, för det var efter marknaden som det hände... vi fick tag på ägaren till en fantastisk bil, en Toyota high top (vet inte ens om den heter så men det låter ju bra) från -88. Den är så söt och det stod som ”Jonas&Carros hem” skrivet på den! Vi tog tåget till Aucklands suburbs och träffade ett gulligt pensionärspar som visade bilen åt en väninna. Vi hoppas nu att vi får köpa bilen imorgon, problemet är bara att den ligger på en auktionssida tom. lördag och hon lät inte helt säker på att sälja den innan dess, eller snarare hon förstod inte riktigt hur det funkade för det var någon av hennes barnbarn som skötte det hela! Hur som helst är bilen riktigt fin, vi har inte sett någon bil hittills i så fint skick, det ska va pensionärer till det! :) Den är hög, (Jonas kan nästan stå rak), den har ett kök och massa förvaring, soffa och bord som blir en säng. Ja, det är som en liten, liten lägenhet (utan badrum då)!

Om det blir ett köp kommer självklart bilder snarast på detta vrålåk!

Annars är det rugbyfeber här i AucklandI fredags var invigningen av hela VM och NZ spelade sin första match mot Tonga. Shit, vilket folk det var på stan! Vi tänkte att vi skulle gå ner till hamnen och hänga under eftermiddagen och kvällen men det blev lite svårt när det bara var packat med folk på gator, barer och restauranger. Efter några timmars promenad hittade vi iaf en restaurang som visade matchen och där vi fick bord. Efter en grymt god middag var jag var nog den enda som satt och nickade (läs sov) under matchen, jetlagen hade inte riktigt gett med sig! :)

Nu när vi har sovit om oss, (för oj vad vi har sovit mycket de senaste dagarna) är vi redo att åka söderut! Ska bara deala till oss Toyotan och kitta upp den med grejor! :)

Framme!

Hej! Vill bara skriva och säga att vi har kommit fram till Auckland nu och resan har gått jättebra! Nu är klockan snart 19.00 och vi har fått  en god pizza i magen så nu kommer vi nog inte hålla oss vakna så länge till! Vårt enda mål idag var att inte somna förrän det blev kväll...det klarade vi inte kan jag ju säga. Vi låg och köpslog på sängen i eftermiddags om att få ligga kvar och slippa duscha och äta, trots att vi var både resäckliga och hungriga! :) Sen vakna vi en och en halv timme senare och förstod inte riktigt vad som hänt.
Imorgon blir det lite utforskning av Auckland och lite fix och trix!  Jag tror för övrigt att vi är de enda turisterna som kommer till NZ den här veckan som inte bryr sig ett dugg om rugby! Rugby-VM börjar på fredag och det verkar vara hur stort som helst här, så vi får väl försöka lära oss sporten! :)

Snart bär det av...

Första dagen som arbetslösa, sitter vi nu och försöker styra upp det sista inför resan och försöker komma ihåg vad vi har glömt! :) Här ska vi försöka uppdatera Er nära och kära vad som händer när vi intar Nya Zeeland. Förhoppningsvis ska vi bjuda på en hel del roliga historier och foton så att ni kan skratta med oss (eller åt oss) medan vi är borta!! På måndag är det dags för den korta flygturen på 40 timmar som tar oss från Övik till Auckland... Äntligen bär det av!