Havet är djupt!

Efter fyra dagar med cyklop och snorkel känner vi oss nästan som två fiskar! I tisdags åkte vi (som Jonas berättade i förra inlägget) till Lady Musgrave tillsammans med Johanna som vi jobbat med på Cool Bananas. Det blev en superhärlig dag med strålande sol och många fina fiskar i vattnet. Upplägget på dagen var väldigt turistiskt och vi var rätt nöjda över att inte behöva betala några pengar för det. Snorklingen var som sagt bra men det obligatoriska besöket på ön hade vi kunnat klara oss utan... Det var galet många fåglar på ön och därför också fågelskit överallt samt en väldigt hög ljudnivå!

Sista kvällen på Cool Bananas firades med en mexikansk afton. Det blev supergod mat, hattar och obligatoriska mustascher! Middagen avslutades med att vår chef (som varit ganska labil under dessa veckor) kom iklädd banandräkt och solglasögon och gav oss en rejäl dansshow!

Tidigt på onsdagmorgon lämnade vi alltså Agnes Water för att åka till Lady Elliot för fler undervattensäventyr. Efter buss till Bundaberg fick vi åka ett litet flygplan ut till ön, där vi möttes av strålande sol och tryckande värme samt en hel massa fåglar även här! Lady Elliot är en väldigt liten ö och består endast av en resort med boende, restaurang och en dykshop. Ön är uppbyggd av koraller och omringas av korallrev och är därför perfekt för snorkling och dykning. Efter lite lunch slängde vi oss i vattnet och möttes av ett underbart landskap. Vi hade inte varit i mer än 30 minuter förrän första sköldpaddan dök upp samtidigt som en stor manta ray också svävade förbi oss. Och sköldpaddor skulle vi få se mer av, redan under första dagen tappade vi räkningen på alla sköldisar som vi stötte på och kunde dyka ner och simma tillsammans med! Helt otroligt mäktigt! :) Vi somnade trötta och nöjda i vår lilla stuga men väcktes dock vid fyra-tiden av fåglarna som var helt galna! Har aldrig hört fåglar låta så mycket och så konstigt (de lät nästan som skrikande barn)!

Dag två bestod av dykning, det blev tidig uppstigning och ut på havet i båt. Vi fick återigen se sköldpaddor och nu fick vi också veta att de brukar gilla att bli kliade på skalet! :) Vi kollade även in ett litet vrak och såklart en hel massa fiskar i alla möjliga färger! Vi dök med många som var rutinerade dykare och de kunde därför vara nere ungefär dubbelt så länge som vi. Det var därför lite retsamt när de kom upp och hade sett både hajar och manta rays efter att vi gått upp! Men, men vi hade ju en ny chans på eftermiddagen och då fick även vi se den otroligt mäktiga mantan! Vi lekte även med fler sköldisar och tittade på vackra koraller. Det fina vädret från gårdagen höll tyvärr inte i sig utan det blev mulet och blåsigt istället! Det var riktigt stora vågor ute havet och man kände sig ganska liten när man guppade på ytan i dykutrsutningen i väntan på att båten skulle plocka upp oss.

Kvällen blev sen helt oförglömlig. Efter middagen hjälpte vi ett gäng nykläckta sköldisar ut till havet. Det är nämligen säsong för sköldpaddorna att både lägga ägg och att ägg kläcks. Eftersom det inte är så många av de nyfödda som överlever jobbar resorten för att skydda de små liven. Det här gänget med små gröna sköldpaddor var lite förvirrade när de skulle ta sig ut i vattnet så istället för att invänta kvällen och springa ner från sin grop uppe på stranden så kom de fram på morgonen och sprang mot restaurangen, alltså åt helt fel håll. Därför samlar personalen in dem för att släppa ut dem i havet när det blivit mörkt. Det fantastiska är att honorna måste göra vandringen från stranden ner till havet på egen hand för att sedan 30 år senare komma tillbaka till samma plats och lägga egna ägg. Går de inte ner till vattnet själva kommer de inte att lägga några ägg som vuxen. Därför måste de släppas ut uppe på stranden och med hjälp av ficklampor ledas ner till vattnet. De dras nämligen till ljus och genom att bilda en rad av ficklampslysande människor kunde vi leda de små rackarna ner till vattnet! :)

Efter detta var det dags att leta efter sköldpaddor som kommer upp på stranden för att lägga ägg. Vi hade fått lite information om hur det fungerar tidigare på dagen men vi hade inte så stora förhoppningar att få se det på nära håll. Efter en kort promenad på stranden stötte vi dock på ett par som hade sett en stor sköldpadda krypa upp och börja gräva sin grop. Det var alltså bara att sätta sig och vänta, jag tror att vi spenderade drygt tre timmar på stranden men det var verkligen värt! För vi fick se när hon la äggen och hur hon grävde över dem och flyttade spåren för att lura fåglarna vart äggen är. Det är väldigt lätt att störa sköldpaddan när hon gräver sin grop men så fort hon är färdig med det och börjar lägga äggen så går hon in i en trans så att hon inte störs av ljus eller ljud. Vi kunde därför sitta precis bredvid henne och se äggen läggas och sedan se henne krypa ut till vattnet igen!

Sista dagen var det blåsigt och regn men vi hoppade ändå i vattnet i för lite snorkling efter frukost. Vi hann även med en båttur för att snorkla lite längre ut på revet och där såg vi bland annat en liten bläckfisk och äntligen en haj! Jonas hade verkligen hoppats på att få se en haj eftersom det finns så många olika sorter runt ön och det lät som att alla andra hade lyckats se dem. Och ungefär en minut innan vi skulle tillbaks till båten kom äntligen en ståtlig white tip shark och simmade förbi oss! J

Okej, jag förstår att vi låter som värsta naturnördarna nu! Men det var verkligen helt fantastiskt ute på ön! Jag har aldrig känt mig så nära vilda djur förut och man vill bara se mer och mer och mer!!!

Idag kom vi till Noosa och kommer att stanna här några dagar för att förhoppningsvis surfa och vandra i nationalparken! Vi bor i en lägenhet som vi delar med två andra, grymt skönt att komma ifrån hostelrummen ett tag!