Framme i Australien!

Efter två nätter på ett hostel i Brisbane kan vi konstatera att backpackerserna är yngre i Australien (eller var det vi som inte bodde på några partyhostel på NZ?), att vi är trötta på stora städer och vill till sol och bad samt att Oz är ännu dyrare än NZ!

 

I Brisbane strosade vi på stan i några timmar där höjdpunkten var kaffe och brownie på ett jättemysigt café. Efter det åkte vi tillbaka till vårt hostel och startade jakten på en frisör i närheten. Som Ni säkert har sett på korten har vi båda varit i behov av en klippning ganska länge, Jonas kanske har varit den som visat tydligast tecken på detta! :) Efter att ha nobbat några salonger som såg för skabbiga ut, hittade vi en som vi traskade in på och hörde om det fanns klipptid. Vi blev så glatt överraskade att de hade tid för oss båda under eftermiddagen så vi glömde fråga om priset (vilket aldrig är bra). Så när Jonas redan satt i stolen sa frisören att hon bara ville upplysa om priset på klippningen, 65 dollar (480 kr) för Jonas och 85 dollar (630 kr) för mig. Åhh, typiskt…dyraste klippningen ever, nu när vi verkligen behöver snåla. Men trött på att vara fattig sa jag glatt: Ja, det går ju bra! Men ju mer jag tänkte på det så kom jag fram till att det kanske räckte att Jonas klippte sig, så jag skulle då försöka avstyra min klippning med att säga: Hur mycket sa du att det skulle kosta för mig…? Vi har lite tajt resebudget så jag kanske inte borde... Hur som helst satt jag där i frisörstolen efter en stund ändå (Jonas förtjänst)! :) Det blev den lyxigaste klippningen någonsin, världens skönaste hårmassage samt serverades vi vin under tiden! :) Dösnygga blev vi och inte blev det så dyrt i slutändan ändå eftersom frisören tyckte lite synd om oss fattiglappar och gav oss 25 dollars rabatt (200 kr)! :) Till middag efteråt blev det nudlar och kokta ägg, kanske sämsta middagen hittills på resan!

 

 

Idag har vi åkt norrut med buss till Mooloolaba som ligger efter Sunshine coast! Imorgon hoppas vi på sol och en heldag på stranden. Det har varit mulet de här dagarna men ändå nästpan 30 grader varmt så det är helt okej! :) Nu ska vi försöka jaga några veckors ”jobb” i utbyte mot gratis boende så att vi inte behöver leva på nudlar resten av tiden!


Kommentarer
Postat av: ulle

Halloj på er snyggingar!! Härligt med lite lyx! hoppas ni får en härlig tid i Australien!! Massor av kramar från ett iskallt Bonäset

2012-02-03 @ 15:15:11
Postat av: elin

Hej mina vänner!vin under klippningen låter som magi i mina öron och huvudmassagen är som sagt alltid en höjdpunkt hos frissan. Förstår inte att ni klagar på lack of sun, i mina ögon ser ni ut som pepparkakor på bilderna!Njut av Aussie!kramar från norr

2012-02-08 @ 17:39:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0