Dykning Hoskyns reef

Nu har vi antligen lamnat lunken pa Cool Bananas for en dag! Som Carran kanske skrivit har vi mojlighet att jobba en dag for att fa en gratis tur ut pa en av batarna pa stora barriar revet, Lady Musgrave. Den akte vi inte till igar! :)

Stora barriar revet ar valdigt kontrollerat idag. Uppe i norr, vid Cairns har man haft turister pa revet i 40 ar. Nere dar vi bor nu har man bara fatt dyka i 7 ar, och bara pa ett fatal stallen. En av dykfirmorna har i Agnes Water hjalper till med underhall och forskning i marinreservatet som stora barriarrevet ar, som tack for den hjalpen sa far de dyka pa lite mer ”egna stallen”. Endast 3 liknande tillstand for dykning p Stora barriarrevet finns. Sa givetvis har vi varit ut med detta foretag.



Hoskyns reef hade de inte besokt pa 4-5 mÂnader, och var skeppare Don trodde att det var 50-50 att vi skulle fa se stora Mantor. Med tanke p var hitrate med valar och delfiner hittills sa var inte sa hopfulla…



Vi var 13 pers pa dykbaten, men bara 6 som skulle dyka. Vattnet var inte s djupt men valdigt klart. Nar vi kom ner till botten pa forsta dyket sa blev jag lite forvanad, jag trodde det skulle vara koraller precis overallt, men det var en hel del sandbotten emellan de olika formationerna. Dock sa var sikten som sagt bra, och vattnet fantastiskt varmt, riktigt skont att dyka i shorts istallet for vatdrakt, en helt annan frihet i vattnet tyckte jag. Dyk nummer ett var inte sa himla spektakulart, men det ar ju alltid gott att bara simma runt nere vid botten, vi sag mest mindre fiskar i alla regnbagens farger och bade fina och fula koraller. Sjukt nojd over att fatt se Nemo nu iaf.

Upp pa baten sen for lite lunch. Dagen pa havet var verkligen underbar, lite gung i vattnet och strommar som puttade runt dykbaten men det var helt vindstilla och inte ett moln pa himlen. Under lunchen pa batens ovre dack sag jag plotsligt en ca 1.5 meter lang haj rora sig nere pa botten. De gaster som inte dykt hade snorklat runt innan lunch, och vi var fria att bade snorkla och dyka. Carro var snabbt ut och snorklade efter maten, och jag roade mig med att hoppa fran batens ovre dack ner i vattnet bara. Carro hade gett sig in pa grundare vatten och snorklat, vilket visade sig smart. Nar hon kom upp berattade hon att hon foljt efter en stor skoldpadda en bra bit i vattnet och sen vant om till baten nar hon sag en revhaj simma forbi henne! Nu sag jag till att halla i cyklopet och vara redo om ngt dok upp! Det tog inte lang tid innan vi sag en stor skoldpadda simma forbi baten, jag tog genast mitt cyklop och hoppade ner i vattnet….gissa om jag var chanslos, skoldis hade simmat bort innan jag kom upp till ytan, ingen bra taktik. Sa jag tog med mig en snorkel och gjorde som Carro, simmade in pa den grunda delen av revet. Har var revet verkligen overallt, ca en meters djup lag revet pa med lite djupare gangar som slingrade sig fram. Har fick aven jag se en skoldpadda och kunde lugnt snorkla bakom den genom en san gang i ca 5 minuter. Sa haftigt att se en skoldspadda pa ca. en meters langd bara glida runt framtfor mig! Det har borjade bli en bra dag.

Upp pa baten igen och nu borjade vi se svarta skuggor runt om baten. Det var mantor som svavade i vattnet! Jag och Carran hade borjat ladda for nasta dykpass och resten av snorkelganget hoppade i och borjade komma nara nagra av mantorna. Detta dyk var vi bara 3st som skulle ner och vi bestamde oss for att borja i omradet med mantorna for att sedan komma in narmare revkanten som vi snorklat runt. Dyket borjade odramatiskt efter sandbotten en liten bit, sen pekade instruktors-Brett bara uppat mot ytan, och dar kom den forsta mantan bara ca 10 meter ifran oss. Det ser verkligen ut som att de svavar genom vattnet, kolsvarta ovanpa och vita pa magen och de ror sig sa himla majestatiskt. En lang lov ovanfor oss och sedan var den borta. Inom kort kom 2 stycken till och simmar forbi, med sina stora munnar oppna for att ata. Nu tittar vi knappt nerat langre, det har ar mkt coolare an koraller och nar man kan stanna nere pa botten och rora sig lugnt sa skrammer vi inte ivag djuren heller (vilket snorklingsganget gjort nar de forsokte hinna ikapp de olika djuren). Ut fran dimman i vattnet kommer nu den storsta skoldpaddan hittills, och vi smyger bara efter den, den aker i en stor halvmane och ror sig nastan lika lugnt och graciost som mantorna, men forsvinner fran vart synfalt ganska fort. Jag ar redan nojd med dagen. Nu simmar vi tillbaka mot revet for att fa se lite annan fisk p grundare vatten. Jag snurrar runt lite i vattnet for att njuta av hur man kan rora sig pa djupet. Nar jag ar uppochner sa ser jag en manet vid ytan, lite ovanligt har hoppas den inte ar giftig, tanker jag medan jag fortsatter runt…och ser magen pa den storsta mantan hittills, rakt ovanfor mig! En manta kan bli 3.5m mellan ”vingspetsarna” och vager da ca 950 kg , och denna som svavar ovanfor mig maste vart minst 2m! Jag forsoker visa de andra samtidigt som jag inte kan slappa den med blicken, maktigaste djuret under ytan hittills! Det var sista mantan for dagen, resten av dyket njot jag bara medan vi simmade runt mer clownfiskar, moranor, blackfiskar och stim av bade stora och sma fiskar.



Sjukt nojd med dagen, vi hade andra coola upplevelser me, men nu har jag babblat for mkt! :)

Ha det nu sa bra och lev a ma!

Kommentarer
Postat av: elin

Olalalalalala fucking awesome dudes!!!!vill inget hellre än att hoppa på nästa plan ner!!!

2012-02-15 @ 10:46:50
Postat av: Carro

Hahaha, vi alskar dina kommentarer, Elin!! De gor bloggandet sa mycket roligare!! :)

2012-02-16 @ 01:13:07
Postat av: Annelie

Sååå ljuvligt det låter... Vilken tur att ni får åka lite räkmacka efter regn och cykloner! Galet, sjukt avis jag blir!!! Puss och kram på er!

2012-02-18 @ 10:52:00
Postat av: Nea

Det dära ser verkligen inte dumt ut alls! Man blir en aningen sugen på att dyka när man läser om era äventyr, vad kul att det löst sig för er med både jobb och dykning! Kramar till er båda!

2012-02-19 @ 02:19:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0